Τρίτη, 11 Ιουνίου 2013

Παράλογα προϊόντα και καταναγκασμός των καταναλωτών.







Πως αντιδρούν σήμερα οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, όταν η αγορά φαίνεται να έχει κορεσθεί; Μα, με τη δημιουργία και επιβολή νέων προϊόντων. Η τεχνολογία παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις  διαδικασίες αυτές. Σύμφωνα με την κλασσική οικονομική θεωρία η κατασκευή και εμπορία των προϊόντων  και των αγαθών ακολουθεί τη διαπίστωση συγκεκριμένων αναγκών. Δεν είναι όμως έτσι. Φαίνεται πώς σήμερα ένα τεχνολογικό καταναλωτικό αγαθό είναι δυνατόν να κατασκευασθεί και να επιβληθεί στην αγορά, για να δημιουργήσει την ανάγκη της ύπαρξής του. Η παραγωγή δεν προϋποθέτει την ύπαρξη συγκεκριμένης ανάγκης, αλλά η τεχνολογία αποτελεί την προϋπόθεση για την δημιουργία της ανάγκης.   
Έτσι, χωρίς να έχουμε ακόμη κάνει χρήση των τηλεοράσεων υψηλής ευκρίνειας  που χαρακτηρίζονται από τον κωδικό HD(ανάλυση 1920x1080 πίξελ), πληροφορούμαστε ότι εμφανίσθηκε μία τηλεόραση υπερυψηλής ευκρίνειας με τον κωδικό 4ΚHD(ανάλυση 3840x2160 πίξελ), όχι για να βελτιώσει απλώς την ήδη πολύ καλής
 ευκρίνειας τηλεόραση HD, αλλά για να την αντικαταστήσει εκ βάθρων.
Εκείνο που συμβαίνει φαίνεται να είναι πτώση στον αριθμό των στην παγκόσμια  αγορά πωλούμενων τηλεοράσεων, με αντίστοιχες αρνητικές επιδράσεις στις μετοχές των μεγάλων κατασκευαστών των καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων στα διεθνή χρηματιστήρια. Η θεραπεία ελπίζεται να είναι η ριζική μετατροπή και αναβάθμιση του συνόλου της τεχνολογίας των τηλεοπτικών μέσων, ώστε να γίνει συμβατή με την τεχνολογία υπερυψηλής ευκρίνειας. Αυτό σημαίνει αντικατάσταση όλων των δικτύων και καλωδιώσεων, ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται τα υψηλά φορτία που η τεχνολογία 4KHD επιβάλλει. Αλλά και τα προγράμματα θα πρέπει να αντικατασταθούν με νέα αφού τα ήδη υπάρχοντα δεν μπορούν να ανταγωνισθούν την τεχνολογική τελειότητα της εικόνας που μεταδίδεται με την νέα τηλεόραση. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν, για παράδειγμα, αναλογισθούμε ότι η μέχρι σήμερα τεράστια παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών απαρχαιώνεται, αφού οι προτιμήσεις του κοινού θα είναι τέτοιες ώστε η ποιότητα της εικόνας του μέχρι σήμερα κινηματογράφου δεν θα είναι αποδεκτή. Το αποτέλεσμα θα είναι η αντίστοιχη απαξίωση της ποιοτικής παραγωγής της έβδομης τέχνης κατά τις προηγούμενες δεκαετίες. Για την ποιότητα στην οποία στοχεύουν οι ειδικοί της επικοινωνίας αρκεί να  αξιολογήσουμε το πρώτο φίλμ-πιλότο που γυρίσθηκε δοκιμαστικά  για να προπαγανδίσει την έλευση της νέας τηλεόρασης, που δεν είναι άλλο από τον «Άνθρωπο-Αράχνη».
Αλλά και το κόστος των νέων τηλεοράσεων θα είναι υψηλό συγκριτικά με αυτές που παράγονται, αφού η υψηλή ευκρίνεια απαιτεί και μεγάλες οθόνες. Θα έχουμε λοιπόν αντικατάσταση τεράστιου αριθμού τηλεοράσεων σε όλο τον κόσμο και τεράστιες επενδύσεις για την υποστήριξη της νέας  τεχνολογίας. Ωστόσο, πολλοί είναι αυτοί που θα συμφωνήσουν ότι το  νέο αυτό προϊόν παρά την τεχνολογική του τελειότητα είναι «ανόητο»: Δεν θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί για πολλά χρόνια λόγω της  έλλειψης τεχνολογικής υποδομής και κατάλληλων προγραμμάτων.